Interne hyperlinks in je webtekst moeten je lezer verleiden, de weg wijzen. Ze nemen je lezer mee naar een dieper niveau van je website. En ze kunnen helpen je vindbaarheid in Google te verhogen. Bekijk onderstaande twee teksten. Welke vind je het beste?

1. De kogels ketsten af op de gepantserde huid van het monster. Het hief zijn tentakels op naar de mannen, die achteruitdeinsden. Wilt u weten hoe het afloopt met de mannen? Klik dan hier.

2. De kogels ketsten af op de gepantserde huid van het monster. Het hief zijn tentakels op naar de mannen, die achteruitdeinsden.

De tweede zin is beter hè? Daarin wekt de hyperlink nieuwsgierigheid op naar wat er volgt. In de eerste zin zorgt de link juist voor een anticlimax. Ook al schrijf je geen fantasy of sf, het principe is hetzelfde: plaats je links zó dat je je lezer nieuwsgierig maakt naar wat er komt, dat hij behoefte krijgt om door te klikken. Dit doe je door te linken op inhoudelijke, relevante woorden, in een betekenisvolle context.

Indien nodig kun je zinnen herschrijven om relevante woorden bij elkaar te krijgen:

1. Zorg er s.v.p. voor dat u het aanvraagformulier volledig ingevuld, binnen drie weken verstuurt naar de thuiszorg.

2. Zorg er s.v.p. voor dat u het aanvraagformulier thuiszorg volledig ingevuld, binnen drie weken verstuurt.

Een inhoudelijke ankertekst is niet alleen prettig voor de lezer, maar ook voor je ranking in Google. Zie onderstaand voorbeeld:

1. Bekijk hier ons assortiment racefietsen en elektrische fietsen.

2. Bekijk ons assortiment racefietsen en elektrische fietsen.

‘Hier’ zegt niets. ‘Racefietsen’ en ‘elektrische fietsen’ zijn betekenisvolle zoekwoorden waarmee je kunt scoren.