Lange teksten scoren hoger in Google. Bovenaan de pagina’s met zoekresultaten staan vaak teksten van 2000 woorden of langer.

Hè, klopt dat wel? We moeten toch altijd kort schrijven op internet? Mensen lezen niet meer, teksten moeten scanbaar zijn, hoe kan dit nu?

Dat zit zo: hoe langer een tekst, hoe meer zoekwoorden, synoniemen en links hij bevat. Dat waardeert Google.

Maar er is nog een reden: Lange tekstpagina’s worden vaker dan korte gedeeld door lezers, en er wordt vaker naartoe gelinkt. Of iedereen de tekst integraal heeft gelezen, weet ik niet… Maar we waarderen lange teksten (content rich pages) blijkbaar nog steeds! Uit een lange tekst spreekt meer deskundigheid dan uit een korte. Google beloont deze waardering met een hoge ranking van de pagina.

 

Maar… blijf beknopt schrijven!

Dit betekent natuurlijk niet dat we nu eindeloos in de ruimte kunnen gaan kletsen. Ik adviseer je om nog steeds zo beknopt mogelijk te schrijven.

  1. Schrijf steengoede content. Elk woord, elke zin moet relevant zijn. Schrap onnodige uitweidingen.
  2. Vergeet niet dat een lange tekst meer SEO-elementen nodig heeft: zoekwoorden, synoniemen, tussenkopjes, hyperlinks, enz.
  3. Maak je tekst aantrekkelijker met paragrafen, relevante illustraties, opsommingen e.d.
  4. Vergeet niet de tekst mooi op te (laten) maken.
  5. Niet alle teksten worden beter als ze lang zijn. Dit hangt van het onderwerp en het doel van je tekst af. Vooral informatieve content kan lang zijn, mits je genoeg stof hebt.
  6. Als je bang bent lezers af te schrikken met een scherm vol grijze letters, maak dan ook een samenvatting en plaats daarin een link naar de lange versie van je stuk.