Een meta description bij je website tekst? Dat is toch niet meer nodig? Zeker wel. Met een goede meta description lok je lezers naar je webpagina.

Vroeger maakten schrijvers van website teksten zich erg druk om de meta description tag. Ze propten dit tekstje vol met zoekwoorden. Dat moest, want dan konden ze met die pagina hoger scoren in Google.

Inmiddels gebruikt Google hem niet meer bij het indexeren. Sterker nog, als je zelf geen meta description maakt, genereert Google er een voor je. Maar de lezer ziet hem nog wél. Reden om er aandacht aan te blijven besteden.

 

Wat is een meta description?

Doe een willekeurige zoekopdracht in Google en je vindt in de resultaten een lijstje met webpagina’s met steeds dezelfde kenmerken:

  • de paginatitel (title tag)
  • het webadres (url)
  • de meta description
Voorbeeld van titel, webadres en meta description.

Zo zie je titel, webadres en meta description in de lijst zoekresultaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De meta description geeft in een notendop informatie over de inhoud van de webpagina. Hij is slechts 110 tot 150 tekens lang. Je moet dus woekeren met de ruimte. In WordPress en veel andere content management systemen kun je hem in een apart veld aangeven. Voor de liefhebbers: in html-code ziet hij er zo uit:

<meta name="description" content="text"/>

Let op: Behalve in zoekresultaten verschijnt de meta description soms in social media berichten, wanneer je een link deelt.

Hoe schrijf je een goede meta description?

  • Beschrijf kort en helder de inhoud van je webpagina. Bijvoorbeeld: “Zo schrijf je een heldere en aantrekkelijke meta description”.
  • Schrijf vanuit de lezer. Gebruik de woorden die jouw lezer gebruikt.
  • Beschouw de description als een gratis reclameblokje voor je webpagina. Schakel dus alle verleidingstechnieken in die je tot je beschikking hebt: schrijf wervend, prikkel de nieuwsgierigheid, focus op een voordeeltje en zet aan tot actie:

“Cook&Co kookwinkel; webshop én 25 winkels. Achteraf betalen & gratis retourneren. Meer dan 5000 bakbenodigdheden!” |“Nu Oldtimer en veel andere topmerken bij AutoScout24: Vind meerdere aanbiedingen in uw directe omgeving!” |”Maak direct online een afspraak met uw kapper”

  • Maak voor elke webpagina een unieke meta description. Dan komt je lezer op de goede pagina van je site terecht en vindt hij wat hij zoekt.
  • Maak het tekstje af. Dat is moeilijk, want je overschrijdt heel snel die 150 tekens. Maar een halfaffe tekst staat slordig. Lees maar de illustratie hierboven: “Rijnsburg, camping de Koningshof. De vier sterren camping Koningshof is ideaal gelegen in het hart van de Bollenstreek. Het zwembad kent een grote…”
  • Houd hem actueel of maak hem tijdloos. Je zal niet de eerste zijn die zich vergist met een verouderde tekst. Stel, je schrijft een stukje over je nazomeractie op de webpagina met aanbiedingen en post dit op social media. Zonder dat je het wist staat in je meta description nog steeds, zichtbaar voor iedereen: “Wees er snel bij! Onze kerstactie loopt nog tot 23 december 2014.”

Bewaren