Soms hangt dat hele Google me de keel uit. Dan heb ik zin om ermee te kappen, met die zoekwoordenanalyse en dat proppen van zoekwoorden in de tekst. Want wat hebben mijn lezers daaraan? Mijn teksten worden dan misschien goed gevonden, maar de kans is groot dat lezers snel afhaken omdat ze de tekst niet interessant vinden. En misschien komen mijn bezoekers helemaal niet via Google…

 

Sympathiek

Stel, je bent financieel adviseur voor particulieren en je wilt met je website goed gevonden worden in Google. Dat kun je bereiken door in je teksten inhoudelijke zoekwoorden te plaatsen. Je zoekt in het programma Google Adwords naar de woorden die mensen intikken als ze zoeken naar financieel advies, en je gaat na welke woorden je concurrenten gebruiken. (Vergeet vooral niet om ook veel synoniemen en aanverwante woorden te zoeken.)

Dan krijg je een tekst die vol staat met termen als: financieel adviseur, financieel advies, belastingadviseur, financiering, lening aanvragen, beleggen, sparen, spaarrente, fiscale oudedagsreserve, enzovoort.

 

Stel nu, je bent financieel adviseur voor particulieren en je wilt met je website conversie bereiken. Je wilt dat je klanten geïnteresseerd raken in jouw diensten, jou sympathiek gaan vinden, dat ze doorklikken naar je volgende pagina’s, je blogs lezen, en hun mailadres achterlaten voor je nieuwsbrief of een telefonische afspraak.

In dat geval is het beter om op je homepage termen te gebruiken als: appeltje voor de dorst, genieten van het leven, geen zorgen voor morgen, verstandig met geld omgaan, financiële zekerheid, studerende kinderen, een huis met een tuin, naar de wintersport, hobby’s, je dromen waarmaken, Zwitserlevengevoel.

Je snapt het al. Met deze woorden kun je een mooie, wervende tekst schrijven, maar je wordt er niet mee gevonden in Google. Je creëert een sfeer, je brengt de lezer in een bepaalde stemming, maar je komt niet hoog in de zoekresultaten. Want zoekmachines waarderen inhoudelijke, Wikipedia-achtige teksten het meest. De lezer doet dat niet altijd…

Dilemma

Voor dat dilemma sta ik vaak bij het schrijven van website teksten. Voor mij als tekstschrijver is het natuurlijk de kunst om beide doelen te combineren. Teksten van mijn hand moeten gevonden én gelezen worden. Ze moeten de doelgroep van mijn klant aanspreken en daarnaast – onopvallend, zodat het niet stoort – belangrijke zoekwoorden bevatten.

Maar als het erop aankomt, blijken mijn klanten (lokaal werkende zzp’ers en mkb’ers) een wervende, verleidelijke webtekst belangrijker te vinden dan het vindbaar zijn in zoekmachines.

 

Vaar niet blind op Google

Daar geven ze verschillende redenen voor. Ten eerste, bij veel lokaal werkende bedrijven staat of valt de handel niet bij het hoog scoren in Google alleen. Vooral dienstverleners halen nog steeds veel klanten uit mond-tot-mondreclame. Ga maar na. Als je zelf een adviseur, een coach, een stylist of een klusjesman nodig hebt, ga je toch niet (alleen) zoeken op internet? Dan vraag je rond in je netwerk. Een warme aanbeveling van een vriend vind ik nog steeds meer waard dan veel sterretjes of +1’tjes op iemands site.

Andere reden: sommige bedrijven zijn al bekend. Zoals de bloemist op de hoek. Of die aannemer die alleen in zijn eigen gemeente werkt en in de omliggende dorpen. Iedereen weet wie hij is, hij hoeft niet meer gevonden te worden. Hij moet alleen de bezoeker van zijn site zien over te halen contact op te nemen.

Wat anders is het bij ondernemingen die ‘harde’, goed vergelijkbare producten leveren: leveranciers van huishoudelijke producten, auto’s, kleding, elektronica, vakantiehuisjes. Voor hen loont het de moeite om zich te profileren op Google en misschien zelfs te adverteren…

Derde reden om niet blind te varen op Google is dat het in veel branches heel moeilijk is om bovenaan in Google te komen. Ook met een geoptimaliseerde tekst. Want de concurrentie is groot en iederéén doet zijn best om op pagina 1 van de zoekresultaten te komen. We kunnen ook niet allemaal vooraan in de bus zitten… Zeker als kleine ondernemer is het moeilijk opboksen tegen de grote. Tenzij je een niche in de markt bedient – je bent vioolbouwer of pakweg staartklokkenreparateur – of er zelf een verzint.

 

Authentieke teksten

Kortom, staar je niet blind op je vindbaarheid op internet. Natuurlijk moet je er rekening mee houden als factor. Laat een fatsoenlijke website maken. Doe dat zoekwoordenonderzoek. Maak desnoods een geoptimaliseerde landingspagina op je website, en vooral: ga bloggen over specifieke onderwerpen. Je website moet vindbaar zijn. Maar belangrijker is dat hij leesbaar en verleidelijk is.

Google-proof teksten zijn vaak saai en nerdy. Goed geschreven, authentieke teksten trekken de aandacht.

 

Meer weten?

Bel 0172-492477, 06-22653047 of stuur een e-mail.

 

 

Foto Shashi Bellamkonda