Vroeger, toen we nog rente kregen op onze spaarcentjes, zette ik de mijne bij Triodos Bank. Want Triodos Bank belegde duurzaam. Ik wist dus zeker dat mijn geld niet werd geïnvesteerd in gevechtsvliegtuigen of oliepijpleidingen.

Nu is dat anders. Triodos Bank wil af van de term ‘duurzaam’.

Ik dacht even dat de invloed van president Trump tot hier reikte, maar het blijkt een bewuste keuze. Triodos Bank heeft laten uitzoeken hoe consumenten het begrip ‘duurzaamheid’ ervaren. En wat blijkt? Mensen weten niet meer wat het is. Ze begrijpen steeds minder goed waar ‘duurzaam’ voor staat. En die onwetendheid zet onbedoeld een rem op een verdere verduurzaming van de samenleving, zeggen ze bij Triodos.

De bank pleit voor ‘een alternatief taalgebruik dat de lading beter dekt en leidt tot relevante, dicht-bij-huis-verhalen die aansluiten op de belevingswereld van consumenten’. Kortom, ze blijven heus wel duurzaam, maar ze willen het woord niet meer gebruiken.

Natuurlijk is het begrip duurzaam wat algemeen en afgezaagd aan het worden. En er zijn zelfs al mensen die met droge ogen beweren dat kernenergie duurzaam is. Maar is het handig om het woord daarom in de ban te doen? Juist nu tot steeds meer mensen doordringt dat we onze leefstijl moeten veranderen? Juist nu, na het akkoord van Parijs, iedereen óm is – op een enkele achterblijver na. De actie van Triodos komt op mij wat snobistisch over: ‘Ja zeg, wij waren de eersten, maar als dit iedereen dit gaat doen, vinden wij het niet leuk meer.’

Vraag is: hoe gaat Triodos zich nu presenteren? Voor je bedrijfspromotie is het handig om een paar krachtige termen paraat te hebben. Dan ziet de markt meteen wat ze aan je hebben. Kijk maar naar ‘De Keurslager’ en ‘De krant van wakker Nederland’. Maar hoe presenteer je je als duurzaam als je dat woord hebt geschrapt?

Triodos wil ‘veel vaker praten over wat duurzaamheid nu eigenlijk is: alles wat een positieve impact heeft op deze ene aarde die we hebben, en op alles wat daarop leeft. Van ecologisch evenwicht tot sociale cohesie en van menswaardige zorg tot goed onderwijs. Alles wat mensen echt raakt in hun bestaan’, zegt hun directeur Mathijs Bierman.

Klinkt mooi, maar je hebt er wel veel woorden voor nodig. Ga ik straks mijn geld wegzetten bij ‘de bank die uitsluitend investeert in parken en plantsoenen’? Of bij ‘de bank die ervoor zorgt dat we weer kunnen schaatsen op natuurijs’? Of toch liever bij ‘de bank die investeert in antipestprogramma’s op scholen’?

Dit wordt nodeloos ingewikkeld en duur. Ik zou er zelf nog eens goed over nadenken. En dan misschien toch dat veelgebruikte begrip afstoffen en weer in de etalage zetten…

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren