Taal rondpompen
Of ik ook AI gebruik? Natuurlijk. Om informatie op te zoeken. Om mijn aantekeningen samen te vatten. Om te brainstormen over een invalshoek. Zelfs om suggesties voor een kop te vragen. Maar niet om te schrijven. Dat is mijn eer te na. Bovendien heb ik sterke twijfels of AI mij werkelijk in kortere tijd een…
Het kan nog inclusiever
Normaal verandert taal langzaam, door de eeuwen heen. Maar soms kan het ineens snel gaan, als we dat tenminste willen. Vroeger had je die stereotiepe autoverkoper of makelaar die, in gesprek met een echtpaar, zich uitsluitend richtte tot de man. De vrouw hing er maar wat bij. Vertegenwoordigers van deze beroepsgroepen doen dit vast al…
Ik hoef nooit meer koud te bellen
Zoals veel zzp’ers geniet ik erg van mijn vak, maar acquisitie gaat me moeilijker af. Vooral telefonisch klantenwerven vind ik moeilijk. Iemand via de telefoon interviewen voor een artikel is geen enkel probleem, maar voor ik mijn toestel pak om mezelf te presenteren aan een onbekende mogelijke klant, moet ik een paar keer diep ademhalen.…
Samenstellingen schrijven: vaak vast, soms met streepje, nooit los
Coronasnelteststraat, avondklokrellen en kinderopvangtoeslagaffaire. Dat zijn samenstellingen: woorden die zijn opgebouwd uit twee of meer woorden die ook zelfstandig kunnen voorkomen. De regels voor het schrijven van samenstellingen lijken simpel: volgens het Groene Boekje schrijven we ze zoveel mogelijk aan elkaar. Slechts in bepaalde gevallen moet er een streepje gezet worden. Ik doe een greep:–…
Lees verder Samenstellingen schrijven: vaak vast, soms met streepje, nooit los
Content creëren, maar dan goed
In 2020 breekt online content definitief door. Wie half maart nog dacht nieuwe business te halen uit beurzen en netwerkborrels, kwam bedrogen uit. Contentcreatie is nu een must voor de marketing van elke ondernemer. Er zijn mogelijkheden zat: met nieuwsbrieven houd je je contacten op de hoogte van wat je doet, met blogs laat je je expertise zien, met landingspagina’s verleid je je lezers tot actie.…
Spreek jij je websitebezoekers aan met u of je?
Spreek jij de bezoekers van je website aan met u of je? In spreektaal is het makkelijk: wij Nederlanders zijn tegenwoordig zo snel informeel met elkaar dat binnen twee zinnen de meeste personen ‘je’ worden. Zelfs in schrijftaal lijkt ‘je’ dagelijks terrein te winnen. Maar pas op. ‘Je’ maakt de afstand tussen jou en je…