Ken je dat? Je wilt je homepage (her)schrijven. Je wilt een eigen folder maken. Of je Linkedin-profiel aanpassen. Moeilijk is dat hè?

Dat komt omdat het over jezelf gaat. Het is heel lastig om over je eigen schaduw heen te springen, om je eigen kwaliteiten objectief voor het voetlicht te brengen. Bij een ander zie je direct hoe de zaken in elkaar zitten, maar bij jezelf zit je er letterlijk middenin en kun je bijna niet objectief zijn.

Ik heb het zelf ook. Laatst wilde ik ‘even’ mijn webteksten en mijn Linkedin-profiel bijwerken. Tjongejonge, daar ben ik een tijd mee bezig geweest! Ik heb echt moeten oefenen om mezelf van een afstand te bekijken.

Daarom deze acht tips voor jou, om je te helpen je te profileren met je teksten.

  1. Ken je kwaliteiten, wees niet te bescheiden. Vertel frank en vrij wat je kunt, wat je biedt, of kunt leveren.
  2. Schrijf niet vanuit jezelf maar verplaats je in je publiek. Dat publiek is niet geïnteresseerd in jou. De lezer heeft alleen belangstelling voor zijn eigen sores. Schrijf dus zó dat je lezer direct ziet wat hij aan je kan hebben, welk probleem jij voor hem kunt oplossen.
  3. Benoem wat je doet, hoe je dit doet, maar ook en vooral waarom je doet wat je doet. Met het beantwoorden van de waarom-vraag kun je laten zien wat jou beweegt, waar je hart naar uitgaat. Zo kun je je onderscheiden van je concurrenten.
  4. Gebruik voldoende trefwoorden in je tekst. Recruiters zoeken daarop, voor klanten ben je herkenbaarder, en het is goed voor je score in Google.
  5. Neem jezelf niet te serieus. Durf een grap te maken. Daarmee laat je zien dat je kunt relativeren, dat je boven je verhaal staat.
  6. Maar… houd het zakelijk. Je doelgroep is vast niet geïnteresseerd in je voorliefde voor katten of je gezinsvakanties in Zuid-Frankrijk.
  7. Eindig altijd met een uitnodiging. Niet dwingend, wel duidelijk. Je wilt immers klanten, of werk?
  8. Laat je tekst nalezen door een onafhankelijke derde.

 

Meer tips nodig?

06-22653047

 

 

Foto Caleb Roenigk cc