• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Tekstschrijverij Linda Welther

Jouw verhaal verdient heldere taal

  • Home
  • Jouw Tekstschrijver
  • Diensten
    • Websiteteksten
    • Blogs, artikelen, persberichten
    • Moeilijke teksten
    • Eindredactie
  • Portfolio
  • Referenties
  • Blog
    • Algemeen
    • Wat mij betreft
    • Schrijfadvies
    • Linda’s tips
  • Contact
    • Privacybeleid
Je bent hier: Home / Algemeen / Webteksten schrijven? Gebruik deze checklist!

Webteksten schrijven? Gebruik deze checklist!

3 september 2014 door Tekstschrijverij Linda Welther Reageer

Webteksten schrijven lijkt makkelijk. Maar in de praktijk valt dat tegen. Ik zie veel webteksten die met de beste bedoelingen zijn geschreven: ze zijn vriendelijk opgesteld, informatief, maar komen toch niet goed over. Want aan webteksten worden andere eisen gesteld dan aan offline teksten.

1. Webteksten worden niet gelezen

Op internet heeft iedereen haast. Je lezer leest niet, hij scant je webpagina’s. Een grijze brij van letters schrikt dan snel af, hoe interessant jouw tekst ook is.

Tips:
– Schrijf kort! Maak korte alinea’s en (overwegend) korte zinnen.
– Nogmaals: schrijf kort! Rond de 300 woorden per pagina.
– Plaats subkopjes boven je alinea’s.
– Schrijf als het kan puntsgewijs in opsommingen, zoals hier.
– Gebruik witregels.
– Schrijf in eenvoudige taal.
– Beperk je tot één onderwerp per pagina.

2. Websites kennen geen vaste leesvolgorde

Je bezoeker komt zomaar ergens binnen op je site en is vrij om alle kanten op te klikken. Dit heeft consequenties voor webteksten schrijven: elke pagina moet begrijpelijk zijn voor nieuwkomers.

Tips:
– Zet je belangrijkste informatie kort op je homepage.
– Die informatie diep je vervolgens uit op je subpagina’s.
– Gebruik geen woorden als ‘bovenstaande’ of ‘eerdergenoemde’.
– Bedenk bij elke webpagina wat je je lezer nog meer wilt bieden. Nu hij er toch is, kun je hem misschien triggeren om verder te kijken…
– Plaats verleidelijke hyperlinks die verwijzen naar jouw andere webpagina’s.

3. Je bezoeker wil uitgenodigd worden!

Je bezoeker heeft je website gezien. En nu? Laat je hem met lege handen vertrekken?
Natuurlijk niet. Je biedt iets aan, een lokkertje. Op deze manier haal je conversie uit je website.

Tips:
– Zorg ervoor dat je naam- en adresgegevens snel te vinden zijn.
– Zorg dat je bezoeker zich eenvoudig op jouw nieuwsbrief kan abonneren.
– Geef een mooie korting als je bezoeker nú een (klein) product bij je bestelt.
– Geef gratis tien minuten van je tijd voor advies.

Ik hoop dat je je voordeel kunt doen met deze tips.

Wil je meer weten?

Wil je bijvoorbeeld met je webteksten hoger scoren in Google of actief worden op social media?
Neem vrijblijvend contact op: 06-22653047 of via e-mail.

 

credits: Berit Watkin cc

Categorie: Algemeen, Schrijfadvies Tags: schrijven, webtekst

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Categorieën

  • Algemeen
  • Linda's tips
  • Schrijfadvies
  • Wat mij betreft
  • Wat mij betreft

Tags

Aan elkaar schrijven of los apostrof betrekkelijk voornaamwoord C of K content dat de lezer dictee Eigen Aardigheden van de taal eindredactie Engelse woorden etymologie Framing getallen Groene Boekje hoofdletters hun hen hyperlinks ij of ei inspiratie Latijn mail/brief schrijven meervoud opsommingen ouderwetse taal samenstellingen schrijftips schrijfwijze schrijven SEO titel u of je verdwijnende woorden vloeken voorzetsel vrouwelijke vorm wat website teksten webtekst webteksten werkwoordspelling werkwoord vervoegen writer's block zelfstandig naamwoord Zoekwoorden

Footer

TEKSTSCHRIJVERIJ LINDA WELTHER

Postbus 397
2400 AJ Alphen aan den Rijn

T 0172-492 477
M 06-22 65 30 47
E info(a)lindawelther.nl

Tips

Belangstelling voor SEO-tips en andere schrijftips? Schrijf je in!

Blogs

Het kan nog inclusiever

Ik hoef nooit meer koud te bellen

Hoe schrijf je samenstellingen?

Samenstellingen schrijven: vaak vast, soms met streepje, nooit los

Content creëren, maar dan goed

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

© 2025 Tekstschrijverij Linda Welther - Fotografie: creative commons - Disclaimer - Privacy Verklaring -Voorwaarden - Realisatie Zin In Webdesign