• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Tekstschrijverij Linda Welther

Jouw verhaal verdient heldere taal

  • Home
  • Jouw Tekstschrijver
  • Diensten
    • Websiteteksten
    • Blogs, artikelen, persberichten
    • Moeilijke teksten
    • Eindredactie
  • Portfolio
  • Referenties
  • Blog
    • Algemeen
    • Wat mij betreft
    • Schrijfadvies
    • Linda’s tips
  • Contact
    • Privacybeleid
Je bent hier: Home / Schrijfadvies / 7 tips om de titel van je websitetekst te laten opvallen

7 tips om de titel van je websitetekst te laten opvallen

25 juni 2015 door Tekstschrijverij Linda Welther 3 Reacties

De titel van je websitetekst is zowat het belangrijkste onderdeel van je webpagina. De titel verschijnt als title tag in de bovenste regel van een zoekresultaat in Google, direct boven het webadres. En (meestal) omringd door een paar duizend andere title tags. Je moet dus zorgen dat jouw titel eruit springt! Hoe krijg je dat voor elkaar? Met deze zeven tips valt je titel op.

  1. De titel moet de lading van je website tekst dekken. Dus schrijf inhoudelijk: gebruik in je titel een of meer belangrijke sleutelwoorden die je ook in je tekst gebruikt.
  2. Doe bij voorkeur eerst zoekwoordenonderzoek naar de woorden waarmee bezoekers naar jouw onderwerp zoeken. Als rijwielhandelaar kun je je bijvoorbeeld beter fietsenwinkel of bikeshop noemen.
  3. Geef alle pagina’s op je website een unieke titel. Als je zelf al niet meer de moeite neemt om je webpagina’s te onderscheiden, kun je dan nog verwachten dat Google of je bezoeker dat wel doen?
  4. Maak je titel niet te lang. Je kunt het aantal letters zelf natellen. Kopieer een paar title tags uit een willekeurige pagina met Google-zoekresultaten en tel het aantal letters + spaties dat in het title-veld past. Zestig is zo’n beetje het maximum. Daarna wordt de tekst afgebroken met (…). Google, en ook de lezer, waarderen dat minder.
  5. Wees concreet en baken je onderwerp af, zodat je bezoeker meteen weet waar hij aan toe is. “Donkerblauwe katoenen zomerjurk met overslag” is helderder dan: “Zomermode dames”.
  6. Zorg dat de titel past bij de doelgroep die je wilt bereiken: “Luxe vakantievilla langs wijn- en kaasroute” is voor een ander publiek dan: “Last-minute vakantiehuisjes met speeltuin”.
  7. Geef je lezer informatie die hij kan bevatten. Stel, ik zoek wat algemene tips om met mijn website hoger te scoren in Google. Dan kies ik niet voor: “Meer dan 300 SEO-tips en technieken op een rijtje”. Dit klinkt als moeilijk en veel. Deze pagina lees ik wel een keer als ik tijd heb – niet dus. Maar ik kies wél voor: “15 eenvoudige SEO-tips voor meer bezoekers op je bedrijfswebsite”. Deze titel geeft een behapbaar aantal tips, stelt een duidelijk doel en is bestemd voor een website zoals de mijne. Die moet ik hebben.

 

Meer weten over het schrijven van een mooie titel voor je website tekst? Neem vrijblijvend contact op.

Tel. 0172-492477, 06-22653047, info@lindawelther.nl.

 

 

Foto Eduardo Fonseca Creative Commons

 

 

 

 

 

Categorie: Schrijfadvies Tags: de lezer, SEO, titel, website teksten, webteksten, Zoekwoorden

Lees Interacties

Reacties

  1. Vertaalbureau Ecrivus International zegt

    28 augustus 2017 om 18:08

    Interessant artikel over SEO en de richtlijnen die je daarbij het beste kunt aanhouden. Er zijn SEO plugins beschikbaar, maar die omvatten niet altijd alles waarmee je rekening moet houden om goede content te schrijven die hoog scoort in zoekmachines.

    Beantwoorden
  2. Janneke zegt

    27 oktober 2017 om 07:03

    Interessant artikel. Dank voor het delen!

    Beantwoorden
  3. Linda Welther zegt

    27 oktober 2017 om 08:15

    Dank je. Ik ben het met je eens. De Yoast-plugin is bijvoorbeeld een goede leidraad, maar je moet er niet blind op varen. Altijd zelf blijven nadenken.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Categorieën

  • Algemeen
  • Linda's tips
  • Schrijfadvies
  • Wat mij betreft
  • Wat mij betreft

Tags

Aan elkaar schrijven of los apostrof betrekkelijk voornaamwoord C of K content dat de lezer dictee Eigen Aardigheden van de taal eindredactie Engelse woorden etymologie Framing getallen Groene Boekje hoofdletters hun hen hyperlinks ij of ei inspiratie Latijn mail/brief schrijven meervoud opsommingen ouderwetse taal samenstellingen schrijftips schrijfwijze schrijven SEO titel u of je verdwijnende woorden vloeken voorzetsel vrouwelijke vorm wat website teksten webtekst webteksten werkwoordspelling werkwoord vervoegen writer's block zelfstandig naamwoord Zoekwoorden

Footer

TEKSTSCHRIJVERIJ LINDA WELTHER

Postbus 397
2400 AJ Alphen aan den Rijn

T 0172-492 477
M 06-22 65 30 47
E info(a)lindawelther.nl

Tips

Belangstelling voor SEO-tips en andere schrijftips? Schrijf je in!

Blogs

Het kan nog inclusiever

Ik hoef nooit meer koud te bellen

Hoe schrijf je samenstellingen?

Samenstellingen schrijven: vaak vast, soms met streepje, nooit los

Content creëren, maar dan goed

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

© 2023 Tekstschrijverij Linda Welther - Fotografie: creative commons - Disclaimer - Privacy Verklaring -Voorwaarden - Realisatie Zin In Webdesign