Een landingspagina is een losse pagina in je website waar bezoekers op terechtkomen die op zoek zijn naar een bepaald doel. Feitelijk is elke webpagina dus een landingspagina. Maar landingspagina’s worden meestal gemaakt met een commerciële bedoeling. Vaak is zo’n pagina de laatste schakel in een reclamecampagne.
Bezoekers komen op de landingspagina via een zoekopdracht, maar vaker gaat het via een online of offline advertentiecampagne. Je kunt potentiële klanten natuurlijk ook leiden naar je homepage, maar die is vaak te algemeen. Als je een specifieke aanbieding wilt promoten, is een landingspagina een beter instrument. Daar vindt de bezoeker direct wat hij zoekt.
Landingspagina’s zijn vaak heel uitgekiend opgezet. Zo heeft de pagina zo min mogelijk knoppen naar andere onderdelen van je site. Dat leidt de bezoeker maar af van het doel: kopen!
5 tips voor een goede landingspagina
- Zorg dat je hele tekst en opmaak toewerken naar het doel van de pagina. Zoals gezegd: leid je bezoekers niet af met andere informatie of links. Laat alleen zien wat echt nodig is.
- Tekst en opmaak zijn één, ze moeten samen in een keer de aandacht van je bezoekers grijpen.
- Wijs je bezoekers de weg. Zorg dat ze direct weten wat je bedoeling is. Bijvoorbeeld een bestelling plaatsen, meedoen aan een wedstrijd, of een proefabonnement nemen. Een pakkende titel en een prominente call-to-action knop zijn onmisbaar.
- Houd het kort. Maak je pagina scanbaar, gebruik korte zinnen met actieve woorden (dit geldt natuurlijk voor alle webpagina’s, maar voor landingspagina’s in het bijzonder).
- Vermijd lange alinea’s. Gebruik zoveel mogelijk tussenkopjes en lijstjes met aandachtstreepjes/bullets.
Wil je meer weten over landingspagina’s? Neem vrijblijvend contact op.
Foto: Archangel Cc
Geef een reactie