Wie hoog wil scoren in Google met zijn websiteteksten, moet goede, informatieve artikelen plaatsen. Met zoekwoorden. Of werkt dat niet meer zo?
Voor we deze vraag kunnen beantwoorden, moeten we ons eerst verdiepen in wat Google nu eigenlijk wil. En hoe de zoekmachine werkt.
Hoe werkt Google eigenlijk?
Het bedrijf Google heeft als doel alle informatie ter wereld te ontsluiten voor internetgebruikers. Met informatieve teksten zijn ze dus blij. Maar Google stelt nog meer eisen. Bijvoorbeeld aan:
- de laadtijd van je website,
- of de site responsive is voor mobiel gebruik,
- de hoeveelheid hyperlinks binnen jouw site en van andere websites naar jouw pagina’s,
- en nog zo’n 200 andere kwaliteitseisen.
Een goede informatieve website tekst is dus belangrijk, maar succes is niet gegarandeerd.
Hoe ziet zo’n informatieve tekst er dan uit?
In de praktijk scoren grondige uiteenzettingen over een specifiek onderwerp het hoogst. Dus zoek een onderwerp waarin je thuis bent en werk dat helemaal uit. Bijvoorbeeld: hoogtepunten uit de IJslandse filmindustrie. Of: kenmerken van Britse stoomlocomotieven in de periode 1880-1900. Wees volledig, uitputtend, vertel alles wat je weet, kortom: maak het ultieme verhaal. En maak links naar andere relevante pagina’s.
Zulke teksten zijn vaak lang. Langer dan de 200-300 woorden die worden aanbevolen voor een ‘gewone’ website tekst. Daarom eerst iets daarover.
Heeft een bezoeker wel zin in al die tekst?
De meeste bezoekers van een website hebben haast. Die willen snel iets opzoeken. Houd daarom je homepage en algemene webpagina’s kort. Deze pagina’s hebben vooral een navigatiefunctie: ze moeten je lezer aanspreken, hem of haar de weg wijzen en verleiden om door te klikken.
Kenmerken van deze pagina’s zijn:
- korte zinnen,
- korte alinea’s,
- lijstjes met aandachtsstreepjes,
- duidelijke calls-to-action die de lezer de goede kant op sturen.
Soms geldt: hoe sneller een bezoeker weer weg is van een webpagina, hoe beter. Want dan heeft hij snel gevonden wat hij zocht: een bestelformulier, een contactpagina, of… informatie. In het laatste geval komt hij terecht op een pagina met een langere tekst. Maar dat vindt hij niet erg, hij wil immers meer over dit onderwerp weten.
Hoe ‘leest’ Google?
Google leest niet maar scant de teksten. Het blijft een machine.
Tot voor kort schreven we Google-vriendelijke teksten vooral met zoekwoorden of key words in het achterhoofd. Als je over oliebollen schreef, moest je vooral zorgen dat dat woord lekker vaak in de tekst voorkwam. In elk geval oliebollen in de paginatitel, oliebollen in de kop en oliebollen in de eerste alinea van je tekst.
Omdat er steeds meer concurrentie op het web kwam, werden de zoektermen langer (long tail). Bijvoorbeeld: oliebollen met krenten, het verschil tussen de oliebol en de suikerbol, recept voor zelfgebakken oliebollen, waar komt de oliebol vandaan, enz.
Van keywords naar context
Die zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk. Het kan heel nuttig zijn om zoekwoordenonderzoek te doen naar bijvoorbeeld synoniemen voor de oliebol (smoutebol, oudejaarsgebak). Maar het heeft geen zin om krampachtig key words te tellen.
Google is inmiddels slimmer geworden. De zoekmachine kijkt niet meer alleen naar zoektermen, maar vooral naar onderwerpen en context. Dus schrijf je over oliebollen? Neem dan ook aanverwante zaken mee: appelflappen, oud en nieuw, vuurwerk, zelf bakken of in de winkel kopen, waar vind je de lekkerste, wanneer moet je het bakvet vervangen, hoe lang moet je hardlopen voor je lichaam het vet heeft verwerkt, enz. En vooral: vraag je af wat je lezer te weten wil komen over het onderwerp.
Wat heb ik nu voor resultaat van zo’n tekst?
Stel, een banketbakker heeft het ultieme oliebollenverhaal geschreven. Krijgt hij hier nu meer bezoekers en meer conversie mee? Dat denk ik wel.
Allereerst scoort hij hoger in de zoekresultaten na een oliebollenzoekvraag. Bovendien laat hij met dit artikel zijn deskundigheid zien. En wie zoekt op oliebollen heeft er vast ook trek in…, dus dit levert klanten op.
En verder….?
De banketbakker zou kunnen nadenken over welke andere vragen er bij zijn klanten leven. Misschien willen de klanten wel weten wat het verschil is tussen gist en zuurdesem in het brood. Of welke appels er het beste in de appeltaart passen. Zo kan de bakker een encyclopedie of kennisbank over bakkerijproducten aanleggen op zijn site.
Maar ik heb geen tijd om veel van zulke lange teksten te schrijven
De bakker vast ook niet. Maar dat hoeft ook niet. Google kijkt steeds meer naar kwaliteit. Beter één goede tekst geschreven dan tien matige.
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor spullen van de banketbakker, maar voor alle onderwerpen. Daarom mijn tip: investeer eens in de zoveel tijd in een ‘ultiem verhaal’ over een onderwerp waar jij verstand van hebt.
Jouw ultieme verhaal
Wil jij graag je ‘ultieme verhaal’ op je website plaatsen maar kom je toch tijd of inspiratie te kort? Ik kan je helpen. Vertel me jouw wens, jouw behoefte, de boodschap die je wilt uitdragen met je website. En geef me een verwijzing naar de benodigde informatie. Dan is die tekst zo geschreven!
Geef een reactie