• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Tekstschrijverij Linda Welther

Jouw verhaal verdient heldere taal

  • Home
  • Jouw Tekstschrijver
  • Diensten
    • Websiteteksten
    • Blogs, artikelen, persberichten
    • Moeilijke teksten
    • Eindredactie
  • Portfolio
  • Referenties
  • Blog
    • Algemeen
    • Wat mij betreft
    • Schrijfadvies
    • Linda’s tips
  • Contact
    • Privacybeleid
Je bent hier: Home / Linda's tips / Framing: tekst maakt meer kapot dan je lief is

Framing: tekst maakt meer kapot dan je lief is

29 januari 2016 door Tekstschrijverij Linda Welther Reageer

Teksten zijn niet altijd zo onschuldig als ze eruit zien. Schrijvers of sprekers gebruiken soms bepaalde woorden waarmee ze, tussen de regels door, véél meer zeggen dan op het eerste gezicht lijkt.

De zinnen: ‘Heb je dat meisje gezien?’ en ‘Moet je die griet daar zien!’ lijken hetzelfde. Toch klinkt de eerste zin heel wat aardiger dan de tweede. Met ‘die griet daar’ is iets aan de hand. Wat weten we niet, maar de spreker mag haar niet.

 

Framing

Dit noemen we framing. Iemand die framing gebruikt, kiest woorden waaraan bepaalde veronderstellingen, emoties of beelden kleven. Zo betekenen de woorden vluchteling, vreemdeling, asielzoeker, ontheemde en ‘gelukszoeker’ grofweg hetzelfde, maar ze hebben elk een andere gevoelswaarde.

Een ander voorbeeld is de Amerikaanse anti-abortusbeweging die zich pro life noemt. Want het klinkt positiever als je ergens vóór bent. En het laat zien dat de voorstanders van abortus dus anti life zijn.

Nog meer voorbeelden:

  • terroristen – vrijheidsstrijders
  • hypotheekrenteaftrek – villasubsidie
  • herstructurering van woonwijken – sloop
  • ordeproblemen in de klas – handelingsverlegenheid
  • middagdutje –  powernap
  • alternatieve genezers  – kwakzalvers

De frames ‘plakken’ aan de woorden, vaak zonder dat de lezer of luisteraar zich ervan bewust is. Zo beïnvloedt het frame je interpretatie.

 

Gedachten sturen

We merken het dagelijks in de reclame. Op een site over consumentenpsychologie staat letterlijk: “Wanneer u slim gebruikt maakt van framing, kunt u de verkoopkracht van uw producten vergroten zonder dat uw klanten het doorhebben. De feiten over uw product blijven namelijk exact hetzelfde, maar door een beetje te spelen met het woordgebruik en de formulering van een zin beïnvloed je vrij eenvoudig hoe consumenten over het product denken.”

 

Lees goed!

Hoe beschermen we ons tegen de effecten van framing? Door onze hersens te gebruiken. Lees goed, denk na over wat er staat en vraag je af wat de bedoeling van de schrijver kan zijn. (Liefdadigheid is uitgesloten.)

Zo las ik een discussie over de vraag welke zin de verkoop van staatsloten het meest bevordert:

1. “Als je meedoet aan de staatsloterij heb je kans op de hoofdprijs van 13 miljoen.” (Frame: Wauw, ik wil zo’n staatslot, want dan word ik misschien rijk!)

Of:
2. “Als je niet meedoet aan de staatsloterij, mis je de kans op de hoofdprijs van 13 miljoen.” (Frame: Snel zo’n lot kopen, anders raak ik geld kwijt! Inspelen op risico-aversie werkt vaak beter.)

Mijn variant:

3. “Als je meedoet aan de staatsloterij heb je een gemiddelde kans van 1 op 2,6 miljoen om de hoofdprijs te winnen van 13 miljoen.”

 

 

Foto Tobias Scheck

Categorie: Linda's tips, Wat mij betreft Tags: de lezer, Framing

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Categorieën

  • Algemeen
  • Linda's tips
  • Schrijfadvies
  • Wat mij betreft
  • Wat mij betreft

Tags

Aan elkaar schrijven of los apostrof betrekkelijk voornaamwoord C of K content dat de lezer dictee Eigen Aardigheden van de taal eindredactie Engelse woorden etymologie Framing getallen Groene Boekje hoofdletters hun hen hyperlinks ij of ei inspiratie Latijn mail/brief schrijven meervoud opsommingen ouderwetse taal samenstellingen schrijftips schrijfwijze schrijven SEO titel u of je verdwijnende woorden vloeken voorzetsel vrouwelijke vorm wat website teksten webtekst webteksten werkwoordspelling werkwoord vervoegen writer's block zelfstandig naamwoord Zoekwoorden

Footer

TEKSTSCHRIJVERIJ LINDA WELTHER

Postbus 397
2400 AJ Alphen aan den Rijn

T 0172-492 477
M 06-22 65 30 47
E info(a)lindawelther.nl

Tips

Belangstelling voor SEO-tips en andere schrijftips? Schrijf je in!

Blogs

Het kan nog inclusiever

Ik hoef nooit meer koud te bellen

Hoe schrijf je samenstellingen?

Samenstellingen schrijven: vaak vast, soms met streepje, nooit los

Content creëren, maar dan goed

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

© 2023 Tekstschrijverij Linda Welther - Fotografie: creative commons - Disclaimer - Privacy Verklaring -Voorwaarden - Realisatie Zin In Webdesign