Zoals veel zzp’ers geniet ik erg van mijn vak, maar acquisitie gaat me moeilijker af. Vooral telefonisch klantenwerven vind ik moeilijk. Iemand via de telefoon interviewen voor een artikel is geen enkel probleem, maar voor ik mijn toestel pak om mezelf te presenteren aan een onbekende mogelijke klant, moet ik een paar keer diep ademhalen.
Ik heb zelfs ooit een cursus gedaan om wervend, doelgericht maar toch authentiek mijn zegje te doen bij koude acquisitie. Ik was trots toen ik het eindelijk durfde, maar mijn hobby is het nooit geworden.
En nu lees ik dat koud bellen per 1 juli verboden wordt. Volgens de nieuwe Telecommunicatiewet mag je natuurlijke personen – consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid – niet meer ongevraagd opbellen als je ze niet kent. Medewerkers van een bedrijf waar je geen relatie mee hebt, mag je alleen nog benaderen via het algemene telefoonnummer.
Aanknopingspunt
Voor call centers is dit vast een ramp. Maar als ik naar mijn eigen acquisitielijstje kijk, blijkt dat de klanten die ik heb binnengehaald eigenlijk nooit ijskoud waren, maar altijd tenminste op kamertemperatuur. Er was al een relatie, via mijn netwerk of via publicaties. Dat maakt het bellen ook stukken makkelijker: er is een aanknopingspunt om het gesprek mee te openen. En voor de gebelde is het prettig om de mevrouw aan de lijn direct te kunnen plaatsen. Zo wordt het meer een netwerkgesprek – wat mij stukken beter afgaat.
En dan heb ik het nog niet over de irritatie die ik voel als ikzelf wordt gebeld door onbekenden die denken mij iets te kunnen verkopen. Nooit ben ik ingegaan op hun voorstellen van energie, internet, of beleggingsfondsen – alleen al het feit dat ze mij ongevraagd belden maakte ze onaantrekkelijk.
Terugkijkend vraag ik me af waarom ik het mezelf met mijn klantenwerving zo moeilijk heb gemaakt. Koud bellen is zoals het klinkt: guur, ongezellig, en iets om vooral snel mee op te houden.
Geef een reactie