Opsommingen gebruiken we vaak in website teksten of in teksten voor presentaties. Dat ziet er overzichtelijk uit. Het leest lekker snel. En een puntsgewijze opsomming geeft de pagina een luchtige aanblik, beter dan een massief tekstblok.
Hoe ziet zo’n opsomming er dan uit? En hoe zit het met de leestekens: hoofdletters, punten, komma’s?
Op internet laten veel schrijvers die punten en komma’s meestal weg. Dat biedt een rustiger aanblik. Doe dat dan wel consequent.
‘De boekjes’ geven de volgende richtlijnen voor opsommingen:
- De inleidende zin eindigt met een dubbele punt.
- Daarna volgt een rijtje zinnen of zinsdelen die beginnen met een streepje, bolletje, of een letter of cijfer.
- Bestaan de delen van de opsomming uit hele zinnen? Dan beginnen ze met een hoofdletter en eindigen ze met een punt, zoals in deze opsomming.
- Bestaan ze uit zinsdelen? Dan beginnen ze met een kleine letter en eindigen ze op een puntkomma (en na het laatste deel een punt).
- Bestaan ze uit maar een paar woorden? Dan eindigt de regel op een komma (en na het laatste deel een punt) of wordt er geen leesteken gebruikt.
Taaladviesboeken en -sites maken geen onderscheid tussen teksten op papier beeldschermteksten. Betekent dat nu dat we krampachtig overal punten of puntkomma’s moeten toevoegen? Nee. Ik adviseer je de gangbare praktijk te blijven volgen. Als je liever een opsomming maakt zonder punten of puntkomma’s, doe dat dan. Maar doe het consequent.
Vermijd opsommingen met ongelijkwaardige delen
Een opsomming zoals hieronder ziet er rommelig uit.
Op de agenda staan de volgende punten:
- de vacature voor secretaresse,
- de aanstaande verhuizing,
- voor de kerstborrel zoeken we nog enthousiaste mensen om de zaal feestelijk aan te kleden.
Ook hier geldt weer: wees consequent. Het laatste deel van de opsomming past grammaticaal niet bij de beginzin. Dit moet dus herschreven worden, bijvoorbeeld in:
- aankleding van de zaal voor de kerstborrel.
Bronnen: Schrijfwijzer (2005), Onze Taal.
Geef een reactie