Spreek jij de bezoekers van je website aan met u of je?

In spreektaal is het makkelijk: wij Nederlanders zijn tegenwoordig zo snel informeel met elkaar dat binnen twee zinnen de meeste personen ‘je’ worden. Zelfs in schrijftaal lijkt ‘je’ dagelijks terrein te winnen. Maar pas op.

‘Je’ maakt de afstand tussen jou en je lezer kleiner. Het schept saamhorigheid, veiligheid. Het suggereert een band tussen jullie. Veel mensen vinden dat prettig.

Maar het kan ook irritatie wekken. Ikzelf stoor me vreselijk aan dat popie-jopie toontje van banken en telecomaanbieders in hun communicatie-uitingen. Ik heb niet met ze geknikkerd!

‘U’ schept afstand. Wanneer je mensen alleen zakelijk spreekt en je nooit intiem met elkaar zult worden, dan kan het heel comfortabel zijn om te vousvoyeren. Maar het kan ook arrogant staan…

‘U’ staat professioneel. Je hebt ineens een pak aan. Bij de notaris past dat, in de zandbak staat het een beetje gek.

‘U’ maakt dienstbaar, zelfs kruiperig. Het meeste winkelpersoneel spreekt klanten nog altijd aan met ‘u’, om ze respect te betonen en te laten weten dat de klant koning is. Webshops doen dat ook nog wel.

Sommige grote bedrijven zijn echt de kluts kwijt. Neem de Spoorwegen: op de homepage ns.nl en andere veelbezochte pagina’s doen ze populair met ‘je’ en ‘jij’. Maar kom je op NS Zakelijk of NS Internationaal, dan moeten ze ineens hun dienstwilligheid laten zien en is het ‘u’. Het hangt ook van het medium af. Mijn zorgverzekeraar is op Facebook goede vriendjes met me. Aan de telefoon ben ik opeens een Mevrouw.

Wat nu te doen met jouw website? Ik kan je geen sluitend advies geven, maar met deze twee tips moet je een overwogen keuze kunnen maken.

1. Wie ben jij?
Bedenk hoe jij het prettigste functioneert en wat je wilt uitstralen. Schrik jij als mensen je met u aanspreken? Wil je graag mensen op hun gemak stellen en een ons-kent-onsgevoel creëren? Voel jij jezelf fijner met je? Blijf dat dan vooral gebruiken!

2. Wie is je doelgroep?
Voor wie schrijf je? Voor jongeren? Of voor mensen met wie je iets gemeen hebt – bijvoorbeeld ondernemers onder elkaar? Dan ligt ‘je’ voor de hand.
Heb je contact met formele beroepsgroepen zoals notarissen, accountants, directeuren? Schrijf je voor ouderen? Dan zou ik veilig in de u-vorm blijven.
Is je website bedoeld voor particulieren of een heel brede doelgroep? Dan zijn beide opties mogelijk en hangt je keuze af van je antwoorden bij tip 1…

Tot slot: Denk goed na voor je aan ‘je’ begint: het is makkelijker schakelen van u naar je dan andersom.