Wil jij je persoonlijk richten tot je relaties? Dan bereik je vaak meer met een digitale nieuwsbrief dan met socialmedia-berichten. Bij een nieuwsbrief ben je niet afhankelijk van een algoritme dat bepaalt of je boodschap wordt weergegeven of niet. Een nieuwsbrief belandt rechtstreeks in de inbox van je ontvangers.

Je wilt natuurlijk wel dat je bericht gelezen wordt. Hoe schrijf je nu een goede nieuwsbrief? Dat lees je in deze 6 tips.

1. Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Allereerst: waarom maak je eigenlijk een nieuwsbrief? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je een product verkopen? Wil je je lezers informeren over nieuwe ontwikkelingen op jouw vakterrein? Denk hier van tevoren over na en maak het ook duidelijk aan je lezers.

2. Maak een goede titel

Of jouw bericht geopend wordt, staat of valt bij een goede titel. Zorg dat deze pakkend is en de nieuwsgierigheid wekt. Dus niet: ‘Nieuwsbrief’ of ‘Mededelingen’.
Maar wel: ‘8 tips om je goede humeur te bewaren’ of: ‘Schrijf betere e-mails in slechts 3 uur!’. Of stel een (impliciete) vraag: ‘Waarom 80% van de goede voornemens na een maand alweer is opgegeven’.

3. Bied waardevolle inhoud

Zorg dat de inhoud aansluit bij de behoeften van je lezers. Bied tips, nieuwtjes, informatie, een eigen invalshoek. En eventueel een aanbieding of een prijsvraag. Daarmee ‘beloon’ je de lezer voor het openen van je nieuwsbrief.

4. Schrijf aantrekkelijk

Houd de aandacht vast met een vlotte schrijfstijl. Maak een pakkende binnenkomer. Spreek je lezer aan. Schrijf kort. Vermijd te moeilijke woorden. Zorg voor een duidelijke indeling met tussenkopjes en korte alinea’s. En gebruik voldoende beeldmateriaal.

5. Plaats hyperlinks

Je wilt natuurlijk dat je lezer doorklikt naar je website. Plaats daarom enkele – maar niet te veel – hyperlinks waar dat relevant is.

6. Sluit af met call-to-action en adresgegevens

Natuurlijk hoop je dat je lezer actie onderneemt na lezing van je nieuwsbrief: contact opnemen, een product bestellen, je bericht doorsturen. Geef hem/haar daarvoor dan wel gelegenheid. De beste plek daarvoor is het slot van je nieuwsbrief, dan is de lezer in de juiste modus. Bied een duidelijke link en vermeld je volledige contactgegevens, zodat je lezer niet hoeft te zoeken.

Veel succes!

 

Meer weten over nieuwsbrieven?

Neem vrijblijvend contact op.